19.09.16

ANNE BLANKMAN. Vězeň noci a mlhy

   Vězeň noci a mlhy #1


    Chtěla jsem napsat, že po Krycím jméně Verity tu máme další YA knihu s tematikou druhé světové války, ale tahle kniha má ještě několik let do války daleko. A Krycí jméno Verity ani nebyla YA. Takže je vám určitě jasné, jak to myslím, že? A tady máme nejstupidnější úvod na světě.

  Třicátá léta. Mnichov. Počátek vzestupu NSDAP. Nikdy nekončící antisemitismus. 
      Hlavní hrdinkou je Fräulein Gretchen Müller. Její otec byl zabit při nepovedeném Hitlerově puči, když bránil samotného Hitlera. Stal se mučedníkem, takže Müllerovi byli skoro váženou rodinou a neměli problém s žitím. Gretchen patřila mezi Hitlerovy oblíbenkyně, pro ni to byl strýček Dolf. Vyrůstala v prostředí, kde Židé jsou nepřáteli státu, jsou podlidé a můžete od nich chytnout nějakou nemoc. Jednoho dne se seznámí s jedním podčlověkem Danielem Cohenem, novinářem, který se snaží odhalit, jak to bylo se smrtí Gretchenina otce, jelikož to vypadá spíše na vraždu ze strany NSDAP. Rozhodne se Gretchen věřit Židovi?

     Musím se přiznat, že jsem s Vězněm noci a mlhy měla na začátku problém. Nějak jsem netušila, proč to vlastně má smysl číst, když stejně všichni víme, že druhá světová válka a holocaust bude. I kdyby Gretchen s Danielem odhalili cokoli, nevyhneme se tomu. Pokud se tedy autorka nerozhodne jinak, to si nemůžeme být jistí. Až během čtení jsem zjistila, že je i druhý díl. Takže by to byl jen příběh o tom, jak si hodná strýčkova holčička uvědomí, že strýček není tak laskavý a milý, jak si celý život myslela.
    V polovině knihy jsem se ale konečně začetla a zajímalo mě, jak skončí příběh pro Gretchen a Daniela. Bála jsem se o ně. I když o Herr Cohena jsem se měla bát už na začátku, když je Židem. Není to prostě jednoduché. 

    Gretchen jako hrdinka mi ani nevadila. Půlku knihy jsem k ní měla neutrální vztah. Jediné, co mi na ní vadilo, byl fakt, že prokoukla Hitlera moc rychle. Myslím, že to bylo kvůli tomu, že se jednalo o smrt jejího otce, takže ten proces se mohl tak urychlit. Mohl to urychlit i Daniel, který vypadal a choval se jako člověk. Těžko říct. Každopádně to knize strhává body.

    Zajímavou postavou je bratr Reinhard. Na jednu stranu tam má dost prostoru, na stranu druhou zase málo. Vzhledem k tomu, že se v příběhu řeší jeho osobnost, uvítala bych nějaké pasáže z jeho pohledu, aby to Reinharda celého dokreslilo. Bohužel je kniha vyprávěna z pohledu Gretchen (er-formou). To se prostě jako autor nezavděčíte, buď někomu vadí, že máte knihu vyprávěnou z více pohledů, a nebo někomu vadí, že je to psáno z jednoho. Být spisovatelem je tak nevděčné.

   O Hitlera a počátky NSDAP jsem se nikdy cíleně nezajímala. Takže jsem po celou dobu čtení byla na vážkách, zda se dá té knize věřit, přeci jen je to fikce. Na konci je však doslov, kde autorka vysvětluje, kdo existoval a kdo ne, co je pravda a co si vymyslela. Je to doplněno i o seznam literatury. Autorka si tedy dala tu práci a historii si nastudovala. Dokonce jsou všechny Hitlerovy myšlenky, které se v knize objeví, pravdivé. Jako že to jsou opravdu jeho myšlenky a názory. Tahle práce s historií se mi líbí.

   Když to tak shrnu, musím knize dát tři a půl hvězdičky, začátek knihy mě moc nebavil, postavy si mě nezískaly. V půlce knihy se to změní, bylo to napínavé a o postavy jsem se bála. Gretchenino smýšlení bylo urychlené, ale autorčina snaha o uvěřitelný příběh to lehce převyšuje. 
   Řeknu to asi takto, pokud chcete číst YA knihy, tak sáhněte raději po tomto titulu.

   A možná tam bude i erotická scéna s Hitlerem. A teď jsem právě všechny od čtení odradila.

2 komentáře:

  1. Túto knihu poznám len vďaka pre mňa pútavej obálke, ktorú som si zapamätala. Obsahovo ma až tak neláka, nemusí to byť zlé čítanie, ale pre mňa asi skôr nie než áno. Vďaka za peknú recenziu a tvoj názor :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A mně zase kniha zaujala tématem. Obálka mě moc nenadchla, ale dá se na ni koukat. :o) Pokud tě nenalákalo téma, tak kvůli obálce to nečti, možná by to byla pro tebe ztráta času. :)

      Vymazat