24.02.13

RICK RIORDAN. Moře nestvůr

     Percy Jackson. Většina z vás ho určitě zná. Polobůh, syn boha Poseidona. Knižní běs celeru (bestseller - neptejte se, jak to vzniklo). Brzy by se mělo v kinech objevit druhé pokračování - právě Moře nestvůr. Fanda filmového Percyho nejsem, já hloupá sí pustila Zloděje blesku hned po přečtení knižní předlohy. Po pár minutách jsem ten film raději vypla. Ponaučení: Dívej se na film po delší době!

       Měl to být klidný poslední den školy, ze které ho (zatím) nevyloučili. Zdál se mu podívný sen o satyrovi Groverovi v bílých svatebních šatech, jenž se vydal hledat ztraceného boha Pana. Bohužel mu ve škole do cesty přišli kyklopové, kteří ho chtěli, jak jinak, zabít. V boji proti nim mu pomáhal jeho velký a nehezký kamarád Tyson a, díky Die, Annabeth, která se objevila v tu pravou chvíli. Utekli do Tábora polokrevných, ale nic pěkného je nečekalo.
     Thaliin strom, který udržuje moc hranic mezi  Táborem od světem smrtelných, byl otráven. Síla hranic slábne, a tak se mohou do Tábora dostat nestvůry, které chtějí mladé polobohy zničit. Další špatnou zprávou je, že Cheirón musí opustit Tábor, jelikož si někteří myslí, že za otrávení může on. Na jeho místo nastoupí Tantalos. Ten chlápek, co žere malé děti. A je zlej! Stará se jen o to, aby se mohl najíst a napít. A o závody ve vozech.
    Percyho trápí sny s Groverem, ale díky nim se dozví, že je satyr v nebezpečí. A že je v blízkosti zlatého rouna, které by mohlo uzdravit Thaliin strom. Co myslíte, vydá se Percy na další výpravu?

      Příběh je vyprávěn v ich formě - vypravěčem je samozřejmě sám Percy Jackson. Nemálokrát vypravěč přímo oslovuje čtenáře. Fanynky mohou být nadšené, že na ně Percy mluví! So cool! Naštěstí jeho myšlenky nejsou moc pubertální. Skoro vůbec. Je to malý kluk, ne moc chytrý, ale jeho přirovnání jsou velmi vtipná.

     Právě humor, který je protkán celou knihou, je to nejlepší. Podle mě. Nenajdete zde žádné stupidní vtipy. Nebo mně teda nepřijdou stupidní. Je to kniha pro děti od jedenácti let, takže asi nemůžete očekávat, že zde budou vtipy typu "H2SO5".  A ironie je zde také! Muhaha! Dosazení některých mytických postav do moderní doby bývá často velmi úsměvné.
     Musím se přiznat. Když se řekne Iason, tak si vybavím film, kde jsou kostlivci, kteří "vyrostou" z dračích zubů. Viděla jsem ho, když jsem byla velmi mladá. Takové pískle. Ti kostlivci jsou jediní, co si z něho pamatuji. Pobavilo mě, že na tom byl Percy stejně. Nevím, kdo z jedenáctiletých bude vědět, na co přesně to byla narážka, každopádně ti starší, nebo velmi znalí, se určitě pobaví a zavzpomínají.

     Chválím pana Riordana za to, že z Percyho už nedělal hrdinu, jenž jako jediný může zachránit situaci a celý svět před nadvládou zlého pána. V Moři nestvůr se na záchraně podílí hrdinů více. Percy by to sám nezvládl. Konečně normální hrdina! Důležití tam jsou všichni a nejsou tam jen proto, aby Percymu nosili zavazadla a podávali pití. Možná to má být výchovný prvek. Aby se mládež naučila spolupracovat s ostatními. A nebo aby přestali být individualitami. 
       Čeho si určitě hned všimnete, je americké sebevědomí, které na vás dýchne pokaždé, když se bude v knize psát o Západní kultuře, bez které by snad zanikla celá civilizace. A samozřejmě že centrum je v Americe. Jó, bez Ameriky bychom nebyli. Mně osobně to trochu vadí, ale chápu, že je to psáno pro malé americké děti.

     Moře nestvůr přečtete velmi rychle. Pokud se s tím nebudete loudat jako já. Má to velká písmenka, takže se ani nebudete moct vymlouvat, že na to nevidíte. Humoru a akce je zde hodně a člověk se ani chvíli nenudí. Konec byl opravdu napínavý. I když je jasné, jak to skončí. Každopádně naprostý konec mě novou postavou nalákal na další díl. Tři a půl hvězdičky si kniha zaslouží.


Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

4 komentáře:

  1. Na Percyho sa chystám, film úplne zbožňujem! 8P teším sa na 2ku 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na filmy se podívám, až zapomenu, že jsem četla knížky. :o)

      Vymazat
  2. Hrozně dávno jsem četla první díl a od té doby se chystám na pokračování, ale ke vší smůle jsem se k němu ještě nedostala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takhle nějak to mám i s jinými knihami. :o)
      Však co, ony neutečou!

      Vymazat