15.02.13

ERIN MORGENSTERN. Noční cirkus

    Noční cirkus je prvním románem autorky Erin Morgenstern a musím poznamenat, že velmi vydařeným.
     Příběh Cirque de Rêves se odehrává takřka po celém světě, ačkoli to, kde se Cirkus nachází, není pro děj tolik podstatné. Nejdůležitějším místem je Cirkus sám. Důležití jsou lidé, kteří Cirkus vytváří, kteří pro něho pracují. Ačkoli jsou v anotaci zmíněné pouze dvě postavy, v knize jich je celá řada a každá je důležitá, jelikož by bez nich nebyl Cirkus Cirkusem.
     Celia Bowenová, dcera kouzelníka Prospera, je iluzionistka. Nebo spíše "iluzionistka", protože ona nepracuje s iluzemi, ani si nepohrává s lidskou myslí. Vše je od ní skutečné. Marco Alisdaire, mladík, jenž vyrůstal v dětském domově, byl vyučován panem Alexandrem. Všichni to jsou kouzelníci - iluzionisti, kteří přeměňují svět. Celia a Marco jsou nuceni čelit výzvě, ve které může zvítězit jen jeden z nich. Kvůli nim byl Noční cirkus vymyšlen. 
     Dalšími postavami jsou Cukiko, hadí žena, která je ohebná jak plastelína. Isobel Martinová, mladá věštkyně, která pomáhala Marcovi a chtěla po něm jediné - lásku. Zrzavá dvojčata - Panenka a Výlupek, jež se narodila během premiérové noci Cirkusu, mají možná mnohem větší vliv na chod Cirkusu, než by čekala. A co teprve Bailey, chlapec, který žije mimo Cirkus.

     Každá postava, ne všechny jsou zde vyjmenované, má v příběhu své místo, a tak je zde více pohledů a náhledů na děj. Postavy přidávají svoji indicii, která pomůže pochopit celý příběh od začátku do konce. Co se vám může zdát na začátku nejasné, se bude postupně osvětlovat, až všechno začne dávat smysl. Opakují se zde různé motivy, například kouzelník uvězněn ve stromu, které se táhnou celým vyprávěním. 
     Příběh samotný začíná v roce 1873. Premiérová noc je v roce 1886 a příběh končí v roce 1903. Pod názvem kapitoly je vždy napsané datum a místo, kde se daná část odehrává. To velmi dobře pomáhá k zorientování se ve vyprávění, jelikož autorka přeskakuje v čase. Noční cirkus vyžaduje jistou čtenářovu pozornost, ale orientace v čase není nijak složitá.
     Někteří mohou negativně kritizovat jistou rozvleklost celého příběhu. Já osobně ji hodnotím velmi kladně, protože tak mohla autorka krásně popsat fikční svět podrobněji, komplexněji a nemusela nic uspěchat. Styl, jakým je to psané, nijak nenudí, takže si rozvleklost užijete stejně, jako kdyby se jednalo jen o akční příběh. 
     Oceňuji barvitý a živý popis samotných stanů v Cirkusu. Každý stan je jedna fantazie. V jednom rozhovoru se Celia svěří Marcovi, že vytváří její sny. Célii jen mohu závidět, že vidí své sny naživo, že má možnost se jich dotýkat. A celkově závidím všem návštěvníkům Nočního cirkusu. 
     Mimo linii příběhu je zde i linie, ve které hraje hlavní roli čtenář. Vypravěč vypráví o tom, jak se já nebo vy procházíme po Cirkusu a co v něm vidíme a jak se cítíme. Takže i my, obyčejní neliterární smrtelníci, máme možnost se do Cirque de Rêves podívat.

    Obdivuji autorku, jakou dokázala vytvořit kouzelnou, magickou, čarovnou atmosféru a prostředí, do kterého by se chtěl nejeden čtenář dostat. Nočnímu cirkusu dávám pět hvězdiček a moc se těším, až autorka napíše další knihu.

4 komentáře:

  1. Taky si myslím, že rozvláčnost knize jen prospěla. Díky tomu je tajemná a má své zvláštní fluidum. Navíc jsem byla u Nočního cirkusu opravdu smutná, když jsem jej dočetla a pomalejší tempo mi tak požitek ze samotného čtení prodloužilo.
    Do téhle knížky jsem se prostě zamilovala a těším se, až budu mít čas přečíst si ji znovu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Konec jsem četla už docela rychle, ale je pravda, že jsem to nechtěla dočíst tak brzo.
      Abych řekla pravdu, tak nevím, jestli bych si ji chtěla přečíst znovu. Je mi ale jasné, že pokud bych začala, tak tam najdu nové věci, kterých jsem si nevšimla.

      Vymazat
  2. Táto kniha ma očarila ihneď ako som ju uvidela, skrátka má nezameniteľnú charizmu a je jednou z tých, ktoré veľmi chcem a dostanem ich až keď naprší a uschne. :D
    Už iba pre tú dobu, v ktorej sa nachádza a pre námet cirkusu, príde mi to úžasne čarovné.
    Počkám si do leta. Vtedy mám šancu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také mě zaujala na první pohled (a na přečtení anotace). Když jsem ji pak viděla v knihovně, tak jsem rychle utíkala k regálu, aby mi ji nikdo těsně před frňákem nesebral. Knížku jsem popadla a ani jsem nezranila žádného důchodce.

      Vymazat